Yaz aylarının sonlarına doğru içimizi tatlı bir heyecan sarar. Sonbahar mevsiminin başladığı yazın taptaze sebzelerinin kavanoz kavanoz mutfakları gireceği ve kış mevsimi boyunca bol tükettiğimiz yiyeceklerden, kış sofralarımızın baş tacıdır Turşu!.

Turşunun insan sağlığına olan faydaları saymakla bitirilmez. Aynı zamanda kış yemeklerinin mükemmel eşlik edicisi olmuştur. Küçük büyük 7’den 70’e herkesin severek tükettiği bu yiyecek ev hanımlarının zevkle hazırladıkları lezzetlerden biri olmuştur. Bu mükemmel yiyecek hem damak tadı olmuş hem de sağlığımıza olan faydalarıyla bilinmektedir. Çeşitli sebzelerin salamura edilerek sofralara sunulmasında hangi turşular ne özellikler taşır, sağlığa olan faydaları nelerdir?

Acı Biber Turşusu

Acı Biber turşusu kış aylarında sık karşılaşılan nezle, grip soğuk algınlığına bire bir geliyor. Aynı zamanda prostat kanserini önlemede kesin çözümlerden biri olarak kabul ediliyor. Ancak mide rahatsızlığı olanlar için fazla tüketilmemesi konusunda uyarılar bulunmakta. Acı Biber turşusu vücut metabolizmasını hızlı çalıştırdığından zayıflamada en iyi rollerden birini üstleniyor.

Kırmızı Pancar Turşusu

Kırmızı pancar alyuvar gelişmesinde en tesirli, en güçlü kan takviyesi olarak kullanılan bir bitki özelliği taşır. Kırmızı pancarın suyu her gün 1-2 bardak içildiğinde kandaki alyuvar sayısını arttırmaktadır. Vücudun damarlarda topladığı mineralleri ve kalsiyum faktörlerini parçalayan kırmızı pancar suyudur. Kırmızı pancar turşusu safra kesesi ve böbrekleri en iyi temizleyerek organları rahatlatır. Vücuttaki şişliklere sarıldığında şişi indirici özelliği bulunmaktadır. Kırmızı pancar suyu rahimdeki miyomları ve gözde bulunan perdeleri eritici, yüksek kan şekerini düşürücü, yüksek tansiyonu indirici, sinirleri rahatlatıcı fonksiyonlara sahip olan tüketim sıvısıdır. Bağırsak rahatsızlıklarında olumlu etkilere sahiptir. Karaciğer hastalıklarına karşı koruyucu ve önleyici etkileri bulunur.

Sarımsak Turşusu

Sarımsak turşusu sofraların eşsiz değerlere sahip turşularından biri olarak bilinir. Sarımsak turşusu kurulduktan sonra karanlık bir ortamda bekletilerek yeme aşamasına hazır hale geldiği zaman tüketilmelidir. Yemeklerden birkaç dakika öncesi yenilen sarımsak turşusu metabolizmayı inanılmaz şekilde hızlandırıyor. Tokluk hissi oluşturuyor ve bu nedenden ötürü zayıflamada eşsiz yiyeceklerden biri oluyor. İnsülin dengesizliğinde yok edici, yara ve apseleri tedavi edici etkilere sahip. Sarımsak doğal bir antibiyotik olmasından ötürü sarımsak turşusu yenildiğinde idrar yolundaki iltihapları kurutuyor. Sarımsak turşusunun cildi tazeleme etkisi bulunuyor. Vücuttaki kan dolaşımını hızlandıran sarımsak turşusu ayrıca akciğerde oluşan enfeksiyonları yok etmede etkin olmaktadır.

Lahana Turşusu

Lahana turşusu kış mevsiminin en gözde lezzetlerinden biri olarak bilinir. Zayıflatıcı fonksiyonu olan lahana turşusu yapıldığında metabolizmaya pek çok yararları olan yiyeceklerden biridir. Sabahları içilen bir bardak lahana turşusu suyu bağırsakları açarak kabızlığı gideriyor. Metabolizmayı iyi düzenleyip  çalıştıran lahana turşusu aynı zamanda çok iyi bir zayıflatıcı olup mide ülserlerinde etkin tedavi özelliğine sahiptir. Kalp ve damar, kanser hastalıklarında önleyici ve koruyucu etkilere sahip olma özelliğine sahip.

Turşu zararlı mikropları yok ediyor

Kısacası sevilip zevkle tükettiğimiz turşu bir çok yönden faydalı yiyeceklerimizden biri.. Turşudaki besinlerde bulunan yoğun diyet lifleri fonksiyonel özellikler taşıyor ve sindirim sisteminin sağlıklı çalışmasını sağlıyor. Beslenme uzmanları turşu tüketiminin yaşlılık dönemlerinde oluşan Alzheimer hastalığıyla karşı karşıya gelinmesi halinde bu hastalığın ortadan kaldırılmasında önemli bir paya sahip olduğunu vurgulamaktadır. Vücudun bağışıklık sistemini kazandırılmasında en büyük rolün turşu yemekten geçtiği ifade edilmektedir. Turşunun ana maddesi olan fermentasyona tabi tutulmuş sirkelerin vücuttaki zararlı mikropları kontrol ettiği ve yok ettiği bilinen gerçeklerden biridir. Mayalanma süresinde oluşan laktik asitlerin tansiyonu düşürücü etkilerde bulunduğu ve damarları açtığı yapılan araştırma ve deneyimler sonucunda anlaşılmıştır. Bunun yanı sıra diyabet hastaları için en faydalı besin olarak bilinir. Üzüm sirkesi pektin olarak bilinen bir madde içerir. Pektin vücut için gerekli enzimlerden biridir. Turşu yapımında kullanılan tüm sebzeler sindirim sistemine iyi gelen besinlerdir. İçindeki vitamin ve mineraller sayesinde bağışıklık sistemi güçlendirir.

Kurulum aşaması önemli

Turşu kurulumunda öncelikle sebzelerin sert ve diri, kabuk kısımlarının parlak görünümlü ve zedelenmemiş olmasına gereken dikkatin gösterilmesi gerekmektedir. İyi bir turşu elde etmek için tuz oranı oldukça önemlidir. Turşuya az miktarda konulan tuz sebzeleri yumuşatarak kavanozun içinde bakteri oluşturur. Fazla konulan tuz miktarındaysa çok tuzlu olur ve yenilmez. Bu açıdan ölçünün normali kullanılmalıdır. Kullanılacak tuz özellikle iri taneli kaya tuzu olmalıdır. Turşuya konulacak su önceden kaynatılıp soğutulmamalı ve içme suyu olmamalıdır. Turşuda kullanılacak sebzeler iyice yıkandıktan sonra iğneyle birkaç yerinden delinmelidir. Bu sayede turşunun diri olması sağlanacaktır. Turşu kurmanın en önemli noktalarından biri mutlaka cam kavanozlara konulmasıdır. Turşunun mayalanma süresinden önce olması istenildiğinde kavanozun dibine birkaç nohut konulmalıdır. Sebzeler kavanoza sıkı ve düzgün dizilmeli aralarına sarımsak ve limon dilimleri konulduğunda hoş bir görüntü elde edilir. Turşu kavanozları açıldıktan sonra buzdolabında muhafazaya alınmalıdır.